• Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Alles over de7e editie 2018

Datum: vrijdag 13 april 2018
Deelnemers: 165 equipes

 

In 2018 werd gestart en gefinisht bij de "Heerlickheijd van Ermelo" in Ermelo op de Veluwe. Maar liefst 158 van de 165 ingeschreven equipes gingen van start voor een fraaie route over de Veluwe en een deel van Overijssel.

De deelnemers werden gestart door Prof. Dr. Philip Scheltens, directeur van het VUmc Alzheimercentrum. De geweldige lunch werd geserveerd bij het Van der Valk hotel in Zwolle.

 

cheque2018

 

Maar liefst € 75.000,00 werd er in 2018 door de deelnemers en sponsors opgehaald voor het VUmc Alzheimercentrum in Amsterdam. Tot nu het hoogste bedrag van alle edities.

Pos Stnr Equipe Auto TOTAAL
    EXPERTKLASSE    
1 29 Eddie de Leeuw - Jaap Jongman BMW 2002 tii (1971) 312
2 18 Hanja Jonker - Paul Hooiveld MG A (1960) 435
3 11 Gerrit Teerink - Bas de Rijk Porsche 911 (1971) 473
4 12 Toni Bienemann - Edwin Roos Rolls Royce Silver Cloud III (1965) 502
5 24 Koen Bender - Willem van Leeuwen MG A Twincam (1959) 509
6 10 Wim Broens - Thijs de Beus Jaguar XK140 OTS (1955) 537
7 1 René van der Borch tot Verwolde - Jürgen Donders Alfa Romeo Giulia Sprint GT (1967) 603
8 17 D juri Jàmbor - Mike Kastrop Ford Escort RS2000 Mk1 (1974) 639
9 20 Han Machielsen - Jaap Daamen Volvo Amazone 121 (1967) 706
10 22 Hugo Meulenberg - Jasper Brouwers Datsun 240 Z (1970) 713
11 14 Frans de Zoete - Erik Bruêns MG B V8 GT (1974) 766
12 6 Jan Peter Zijl - Yolanda Zijl Porsche 911 (1968) 805
13 25 Coert Kleijwegt - Robert Weitmann Volvo 122 S (1966) 814
14 9 Ed Bijster - Wim Aalders BMW 1600-2 (1967) 835
15 15 Shireen van Cassel - Robert Mous Porsche 911 (1968) 843
16 27 George Banken - Valentijn de Jong Bentley 3/8 Racer (1930) 906
17 13 Cock Goedegebuur - Joost de Jong Porsche 911 (1977) 914
18 23 Henno Cysouw - Eric de Ruijsscher Volvo P 131 Amazon (1967) 939
19 5 Willem Vermeulen - Ellen Vermeulen Alvis Speed 25 (1936) 943
20 8 Peter Dutman - Gijsbert van Rooijen Alfa Romeo 1750 GTV (1968) 1008
21 28 Boele Braaksma - Hiske Braaksma Volvo Amazon (1967) 1017
22 32 Leo van Beukering - Hans-Olav de Wolf Jaguar Mark II (1963) 1020
23 4 Olaf Pothoven - Pieter van Leusden Bentley Derby 3½ Litre (1935) 1021
24 7 Jetze Visser - Paul Mol Austin Healey "Works" SMO745 (1959) 1024
25 16 Sijbrand van der Mast - Taco van der Mast Alfa Romeo Giulietta Spider (1959) 1122
26 2 Onno den Boer - Angela den Boer-Kristen Bentley 4¼ Litre DHC (1936) 1214
27 26 Wim van Gent - Auke van den Brink Austin Healey 3000 Mk 3 (1964) 1216
28 21 Joris Buijs - Bas Spanjers Alfa Romeo Giulia Super (1968) 1216
29 30 Pim Brunet de Rochebrune - Stéphanie Brunet de Rochebrune Mercedes-Benz 280 SL (1969) 1219
30 3 Michiel Hehenkamp - Ron Nakken Bentley 4.5 liter VandenPlas (1928) 1232
31 31 Pieter den Boef - Aad Lourens Mercedes-Benz 250 SEC (1965) 1436
32 19 Bas Vleugel - Maarten Kalk Volkswagen Kever (1971) 1568
    SPORTKLASSE    
1 122 Martin Stolze - Richard Hoogendoorn Porsche 911 (1971) 143
2 162 Rene Nijboer - Ellis Fleer Porsche 911 E Karmann Coupé (1970) 227
3 127 Wil Legerstee - Jan Legerstee MG MGB Roadster (1963) 236
4 126 Carina Leijnse - Steven Leijnse Porsche 356 A (1959) 243
5 168 Wim Janzen - Robbert Janzen Austin Healey 100/6 (1959) 248
6 136 Henk Hoogeveen - Gerbrand Loman Alfa Romeo Giulia Super (1971) 277
7 111 Marc Straathof - Frits Bekker Bentley Mk VI (1951) 333
8 121 Peter Paul Buijs - Arie van Barneveld Alfa Romeo Giulia 1300 ti (1967) 340
9 137 Rob Buijs - Peter Hulshof Mercedes-Benz 280 SL (1970) 342
10 135 Jan-Willem van Es - Cornelie de Boer Volvo 142 (1969) 362
11 145 Victor Taverne - Rob de Jong Peugeot 504 Coupé 2.0 (1970) 398
12 151 Lex Nederveen - Ron Hageraats Mercedes-Benz 350 SL (1971) 423
13 141 Frans Hazekamp - Jan van Leeuwen Porsche 911 (1968) 430
14 117 Boy Houtman - Simon Suesan Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce (1960) 436
15 134 Kees-Jan Honig - Ivo Westera Ford Mustang (1966) 437
16 133 Sophie Vehmeijer - Marielle Vehmeijer Alfa Romeo Giulia 1600 (1967) 446
17 110 Arno Blokland - Elly Rijkenbarg MG TA (1937) 461
18 115 Hans Versnel - Baptiest Coopmans Porsche 912 (1968) 463
19 157 Otto van der Meer - Jacqueline Ledder Austin Healey 100/6 (1957) 470
20 130 Jan Willem de Looze - Willemien de Looze Jaguar E-type V12 2+2 Coupé (1971) 484
21 138 Marlise Koel - Nico Koel Alfa Romeo Giulia Super (1969) 486
22 152 Leendert de Haan - Inez van de Poll Lancia Delta HF Integrale (1990) 499
23 120 Bau Winkel - Tim Wanders FIAT 1400 A Abarth (1954) 508
24 113 Daan van der Vliet - Peter van Egmond Alvi 3.5 Litre MC Special (1937) 516
25 123 Louis Frankenhuis - Caroline de Greeff Volvo PV 544 (1963) 520
26 114 Laurine van Kampen - Jan Jaap van Kampen Ford V8 Cabriolet (1937) 523
27 125 Willem Kok - Judith de Haas Austin Healey 100/6 (1958) 533
28 101 Han Brouwers - Daan Brouwers Ford Capri Perana (1971) 544
29 155 Luc van Eekeren - Ted Meij Austin Healey Mk 1 (1959) 554
30 158 Marnix Bootsma - Wieger Bootsma Rover 3,5 Litre (P5b) (1973) 555
31 116 Rob Klaarenbeek - Ronald Batenburg Porsche 911 Targa (1987) 559
32 146 Cees Hogendoorn - Cor Verbrugge Lancia Delta HF Integrale EVO 2 (1992) 562
33 166 Martijn Levert - Tim Levert Triumph TR 5 (1968) 606
34 109 Ruud Wesselink - Miriam Wesselink Citroën Traction Avant 7C Cabriolet (1937) 627
35 128 Lucienne van Houwelingen - Bert van Houwelingen Alfa Romeo 1300 GT Junior (1969) 631
36 150 Hans Eschauzier - Elske Eschauzier Peugeot 504 V6 Coupé (1971) 638
37 144 Harrie Indewal - Fred de Roos Volvo Amazon 122S (1967) 713
38 107 Pieter-Jan van Krevel - Lucien Meij Alfa Romeo GT Junior (1969) 725
39 112 Wil van de Ven - Fred Govaert Jaguar XK120 (1952) 739
40 118 Joke Verhoeven - Bas t Jong Jaguar Mk2 (1961) 782
41 161 Carl Smink - Margie Mulder Alfa Romeo 1300 GT Junior (1968) 784
42 147 Irene Blauwkuip - Mark van Son Austin Healey Mk 2 (1961) 813
43 156 Hans Meyer Swantée - Wim van der Spek MG MGB (1975) 820
44 108 Rimmert Sluiter - Louisa van Beuningen Mercedes-Benz 280 SL (1969) 825
45 129 Hans van der Valk - Theo Huijbreghts Porsche 911 T (1968) 849
46 159 Rob Versteegh - Jacques Arends Lancia Flaminia Convertible (1961) 860
47 171 Roy Roosen - Jeroen Kon Porsche 911 Targa (1971) 888
48 148 Nico van Dord - Hans Stol Alfa Romeo 1750 GTV (1967) 970
49 153 Jac Theelen - Tim Theelen FIAT 1500 Confort (1967) 1003
50 149 Erna de Koning - Paul Hufman Volvo 544 C (1961) 1008
51 167 Ben Aartman - Pieck van Hoven Alfa Romeo Giulia 1300 TI (1967) 1047
52 160 Hans Bakkers - Frans van Schayk Porsche 911 S (1968) 1047
53 102 Martin Aaldering - Jose Aaldering Mercedes-Benz 450 SL (1978) 1090
54 170 Johan Kuiper - Niels Kuiper Porsche 911 S (1967) 1116
55 172 Dorine van Tuijn - Saskia Honders Austin Healey 3000 Mk 3 (1965) 1141
56 163 Eric Schulten - Nancy Zandvliet Volvo 131 Amazon (1967) 1163
57 164 Ger Bennink - Raymond Vankan Triumph TR 250 (1968) 1234
58 105 Janny Peltjes - Henri Hekman MG TA Q-Type (1938) 1291
59 169 Ton Schoemaker - Rick Hellendoorn Alfa Romeo 1300 Giulia Super (1971) 1341
60 140 Daniel Frankenhuis - Peter de Haan Datsun 240 Z (1972) 1389
61 143 Fred Beckman - Bertine Beckman Triumph TR 250 (1968) 1399
62 119 Rob Buys - Jan Wiebe Tolman Audi Quattro (1990) 1423
63 139 Nico Dijkstra - Aart van der Meij Porsche 356 A Speedster (1959) 1471
64 103 Rob Ouwerkerk - Gabrielle Kleine Bentley Speed Six (1928) 1495
65 104 Aart van Bochove - Nan Dalen Meurs Jaguar XK120 OTS Leightweight (1949) 1510
66 142 Wyo Salomons - Martine Schuur Bentley S3 Continental (1962) 1546
67 132 Jan Willem Bom - Ronald Kraal TVR Chimaera (1997) 1560
68 131 Kiyoko van Bochove - Mark de Jonge Jaguar XK 150 DHC 3.8 (1960) 1700
69 154 Leen Vermeulen - Theo Dusseldorp Porsche 356 C (1964) 1730
70 124 Sjoerd Peereboom - Jeroen Wulfse MG B GT V8 (1974) DNF
    TOERKLASSE    
1 207 Engelbert Kersten - Hans Kersten Bentley Speed Six (1927) 100
2 234 Robert Rebergen - Joost Snel Porche Targa (1967) 110
3 213 Daan Reekers - Thomas Tervoort Triumph TR4 () 230
4 225 Geert-Jan Baan - Gerard Honkoop Mercedes-Benz 220S Coupé (1958) 230
5 241 Yvonne de Boer - Peter Groen Alfa Romeo Giulia Lusso (1978) 240
6 223 Robert Jan van Egmond - Steije Renes Lancia Flavia Vignale 1.8 (1966) 270
7 211 Mark Geessink - AartJan Witvliet Siata FIAT 1100 103 GT (1956) 280
8 249 Henk Koel - Bert Terlien Alfa Romeo GTA 1300 Junior (1968) 320
9 237 Saskia Laurijsen - Sandra Detmers Triumph TR 4A (1963) 340
10 247 Alec Bergsma - Marco Blom DAF 55 (1971) 400
11 231 Ingrid Honig - Manon van den Heuvel Jaguar F-Type (2014) 410
12 219 Ruud Muller sr. - Ben Muller Riley Big Four (1934) 420
13 246 Martin van Nierop - Jaap van de Bent BMW 1602 (1973) 450
14 229 Rutger Baan - Theo Dijkstra Volvo Amazon 122S (1966) 460
15 251 Monique Boerman - Thea van Gelderen Mercedes-Benz 350 SL (1971) 480
16 235 Frederique Kaanen - Joris Kaanen MG MGB (1975) 520
17 204 Martin Perels - Tom Deschan Bentley Speed Six (1929) 530
18 214 Ad Branderhorst - Nanette Branderhorst-Ouwendijk Alfa Romeo 6C2500 Turinga Sport Cabrio (1942) 530
19 250 Wilco Zweers - Marianne Zweers Porsche 911 S (1968) 570
20 230 Ilse Smulders - Diederik Banken Porsche 356 Speedster Special (1969) 590
21 248 Erik Wiechers - Roos Wiechers Porsche 911 (1989) 600
22 206 Marja Maats-Westerhof - Ton van Daal Mercedes-Benz 500 K type C (1937) 620
23 221 Tom Tank - Bart Brouwer Porsche 911 T (1971) 650
24 224 Philip Scheltens - Wim van Kleef Alfa Romeo Spider (1967) 670
25 257 Ad van Wijlen - Hein Kieffer Rover 3500S (1974) 670
26 208 Godfried Terberg - Annet Terberg Mercedes-Benz 280SEL (1968) 680
27 220 Jan van Houtum - Loek van Houtum Triumph TR 3A (1959) 690
28 253 Gert-Jan Hoogeveen - René van Zuilen Mercedes-Benz 280 SL (1969) 710
29 212 Frans Berkhout - Bartel Berkhout Bentley Mk VI (1947) 720
30 232 Rogier Faber - Fokko Faber Jaguar E-type (1969) 750
31 240 Nina Driessen - Peter Driessen Mercedes-Benz 280 SL (1971) 750
32 205 Marijke Tilmans - Elly Geelen Alvis Silver Eagle Special 3.8 (1935) 760
33 202 Michel Makker - Frans Spekking Bentley Blower Le Mans Special (1932) 800
34 226 Paul van der Sman - Pieter van der Sman Riley RMF (1953) 860
35 218 Jaap van den Bos - Ralph van den Bos Bentley 4.5 Litre Blower (1930) 870
36 217 Berend van den Broek - Marina Thienpont MG SA Keller (1937) 910
37 239 Steven van Eijck - Lies van Eijck-Hoogendam Jaguar S-type (1968) 910
38 216 Frans Janssen - Nelly Janssen Bentley Speed Six (1930) 920
39 227 Femke Bouwman - Roos Mank () 1010
40 215 Frans van Erp - Marijke van Erp Bentley Derby (1937) 1120
41 242 Henri Mulder - Dineke Mulder MG A (1960) 1340
42 254 Ronald Lansman - Henriëtte de Graaff Porsche 944 (1983) 1700
43 244 Joca Traa - Anita van Staaveren Saab Cabriolet (1999) 1790
44 255 Gerard van der Laan - Alex van der Laan Jaguar E-Type serie 3 OTS (1973) 1860
45 243 Gerd Rijper - Cees Jan Siersma Porsche 993 RS (1993) 2020
46 233 Arno Sybrandy - Janette Sybrandy Triumph TR 6 (1976) 2400
47 209 Roger Tilmans - John Geelen Bentley Le Mans 8 Litre (1932) NG
48 222 Ruben van der Meer - Niels Prins Triumph TR6 (1975) NG
49 252 Rob Harms - Nelleke Harms Porsche 911 (1984) NG
50 203 Rosemarijn Atalanta Veenenbos - Maciej Krolikowski Amilcar CGS (1925) DNF
51 210 Lex Geerdes - Jean-Pierre Sweerts Triumph TR4A (1965) DNF
52 228 Anne-Marie Blomesath - Carolien Verheijde Porsche 968 (1992) DNF
53 236 Jan van Broekhuizen - Dries van der Vossen Porsche 356 (1965) DNF
54 238 Otto Over - Riki Timmermans Aston Martin DB 7 Vantage Volante (2002) DNF
55 245 Jan Piek - Marianne Piek-den Hartog Volvo () DNF
56 256 Nicolle Dellaert - Sylvia Voogt Mini Clubman (2007) DNF

willemvanleeuwen1

 

Niet vergeten! Niet vergeten! Vrijdag 6 april krijg ik van Koen een mailtje; “Had ik je deze al toegestuurd?”.

Het is de deelnamebevestiging van de 7e Alzheimer rally; die de 13e wordt verreden. Die was ik dus straal vergeten! Gelukkig in mijn geval geen Alzheimer, maar wel een waanzinnig mooi doel om voor te (st)rijden! Op donderdag avond hebben een groot aantal deelnemers zich al verzameld bij de Heerlickheijd van Ermelo. Voor mij is dit weer de eerste rally dit jaar, en het weerzien van alle bekenden blijft dan altijd erg gezellig! 

Wakker worden
Vrijdagochtend starten we als equipe 24 om 09:24; dat is een lekkere (uitslaap) starttijd, heerlick om uitgerust te beginnen! Het is lekker weer en de voorspellingen zijn goed. Een jas is niet nodig, en Koen gaat zelfs in korte broek!De route schiet direct het bos in waar we de eerste langsrijder B vinden. Het is altijd even aftasten hoe uitzetters hun controles wegzetten; gaan ze in (licht) alfabetische vorm, of is er geen touw aan vast te knopen... Toch blijft een B als eerste controle altijd een focus momentje voor mij; “heb ik niets gemist?!”. In dit geval zijn we echt pas net vertrokken, en lijkt het erop dat er geen instinkers zijn.   

Rally van wegaansluitingen
Op weg naar Frankrijk (ja zo heet het daar echt!) valt me op dat de ingetekende lijn dwars door een industrie terrein gaat. Dat zou natuurlijk geinig zijn als een gedeelte niet te rijden is waardoor we de rest moeten ‘ophalen’. En inderdaad blijkt ons vermoeden juist; na 250 meter is er geen mogelijkheid om links te gaan. Het gemiste stukje lijn kunnen we mooi ophalen, en al snel zien we daar de 2e controle N. Terwijl ik nog een keer goed kijk valt me op dat de aansluiting met een heel licht knikje is getekend. In werkelijkheid is de aansluiting kaarsrecht… Ik leg het dilemma voor aan Koen, we hebben de N nog niet genoteerd en het is een klein lusje omrijden. Gelukkig treffen we daar al snel de controle O. Ons is bij deze (juiste) 2e controle van de dag meteen duidelijk wat voor dag het gaat worden; heel goed opletten met kleine details zoals wegaansluitingen!

willemvanleeuwen2

Twijfel bij eerste regularity
We vervolgen de route over ingetekende lijn tot de eerste TC; samen met Koen bespreek ik kort dat er 11 minuten na de TC een regularity start. Op het eerste oog ziet dat er niet heel ingewikkeld uit, en met de gegeven afstand zullen er ook geen grote lussen in de route zitten.Nog maar net gestart vanaf de TC voelt het verloop van de weg naar het oosten niet ok. Ik wil een kaarsrechte weg tot de kruising, maar in werkelijkheid slingert deze. We komen wel op een kruising, en na de kruising loopt de weg ook in een Links-1 a Link-2 weg. Klopt het dan toch? Ik vraag Koen even te stoppen, bestudeer de situatie nogmaals, en beslis er toch niet verder op om te rijden. Voornamelijk door de aankomende regularity (die daar natuurlijk heel sluw gepland ligt!).De regularity zelf is niet spannend, we volgen de weg, noteren 1 controle, maar alles klopt. Het laatste knikje is redelijk duidelijk op de kaart, en daar staat inderdaad ook de GTC. Omdat de regularity zo soepel ging en geen ‘instinkers’ had gaat de situatie net na de TC nog even door mijn hoofd; “hadden we daar dan toch moeten omrijden?”…

De fout in bij de tweede regularity
De route gaat door met pijlen kortste route, een paar niet kloppende wegaansluitingen, doorgetrokken bermlijnen en viaduct tekens. Typische situaties voor een 1:50.000 rally, die het een leuke puzzel maken op deze zonnige vrijdagochtend.

Vlak voor het einde van de regularity geef ik Koen aan dat we zoeken naar een Rechts-2 van de dijk af. Koen zegt de weg in de verte al te zien, en ook dat er een GTC staat. Snel kijk ik weer in mijn tabel of we nog op schema liggen; 2 seconden te snel, nou; de schade valt mee. Terwijl ik weer opkijk zijn we al rechtsaf gegaan. In de spiegel zie ik dat we een Rechts-3 hebben gemaakt in plaats van een Rechts-2. Ik twijfel, maar we staan al naast de GTC en geef dus de controlekaart aan Paul Neeskens die de GTC bemand. Na aftekenen besluiten we toch om te draaien, de aansluiting was echt niet ok, en wie weet staat de ‘echte’ GTC wel langs de dijk… Fout was het toch al, en wie weet kunnen we gevolgschade nog beperken. In het laatste knikje van pijl 10 staat dan de ‘goede’ GTC, en daar pakken we ruim 2 minuten regularity tijd. Zonde!

alfa1

Goeie lunch!
Meteen na de regularity volgen we een ‘neutrale’ route over iets grotere wegen naar de lunch; het (o.a.) van de Classic 500 bekende van der Valk hotel in Zwolle. Vlak voorbij de locatie ligt een optie om te tanken en nog 1 pijl. Met gezonde trek gaan we nog even aan de lunch voorbij. Over pijl 14, tanken is niet nodig, en zonder tegengesteld te rijden alsnog naar het van der Valk. Maar we vinden helemaal geen controles. Dat kan niet kloppen… We besluiten het rondje nog een keer te rijden aangezien we nog 10 minuten over hebben. Dan zien we op pijl 14, naast een lossende vrachtwagen, een stempel hangen! Yes; niet voor niets nog een keer rond gereden. In het tweede stuk van de lus vinden we nog steeds geen controle, maar wel erg veel equipes die ook aan het zoeken zijn. Zeker van onze zaak besluiten we lekker naar de lunch te gaan.Bij de goede lunch horen we dat de controle voor tegengesteld rijden waarschijnlijk op de één na kortste route was geplaatst. Klein foutje van Martin, maar gelukkig geen grote gevolgen of problemen. Op de schermen in de lunchzaal komen de eerste fouten van deelnemers op het scherm. Twee controles voor ons; één van die laatste stempel (die als het goed is neutraal wordt) en die tweede inderdaad voor de situatie vlak na TC2… Toch zonde!

Grensgeval
Direct vanaf de lunch start een grensbenadering, het intekenen is niet heel spannend, dus dat wordt goed opletten op wegaansluitingen. Vlak na Wijthmen is het zover; op de kaart is de kruising flink versprongen, in werkelijkheid maar met 20 meter. Omrijden levert controle Q op, dus toch een voldaan gevoel van het eerste stukje grens. Na de TC vervolgen we de route. Vlak boven Lierderholthuis op de kaart loopt er water over de weg heen. Even checken met de legenda; het is geen brug of tunnel. Maar het lijkt wel alsof er brugtekens bij getekend staan; toch een soort aquaduct? Aangezien het duidelijk geen originele kaartsituatie is besluiten we erop om te rijden. Pas helemaal aan het einde van die lus (en ja, dat geeft toch onrust!) vinden we gelukkig controle H.Iets verderop zit nog zo’n niet originele kaartsituatie; een klein uitwasje links van de Liederholthuis weg op 100 meter vanaf de brug. In werkelijkheid komt er al veel eerder een weggetje, maar kunnen we op bijna 100 meter alsnog tussen twee bomen door op het ‘uitwasje’ komen. Daar hangt de controle W… Lastig; want de eerste aansluiting lag duidelijk te vroeg. De tweede ‘aansluiting’ die wij nu pakten is niet echt een weg. Aangezien het een manipulatie van de kaart is besluiten we de W toch te noteren. Duur foutje van ons blijkt achteraf :)

stemeplen3

Fietspaden

Na TC 7 treffen we weer een wegaansluiting die anders loopt. Nu stinken we er niet in! Omrijden! En jawel, de controle Y vlak voordat we het fietspad kruisen. Dat fietspad staat overigens duidelijk met een fietsje op de kaart aangegeven. Iets verderop in de kaart zie ik nog zo’n fietsje, ze waren me eerder vandaag nog niet opgevallen; zou het een manipulatie zijn? Jep; in werkelijkheid blijkt het tweede fietsje geen fietspad, maar we rijden er wel voor om en vinden de controle.

Tipp-ex en controle in de berm
Bij TC 8 staan we nog heerlijk in de zon, maar in de verte lijkt het te betrekken. Buienradar belooft ons nog een droge thuiskomst, dus we blijven lekker genieten van de zon in de open MG A.Direct na de TC valt me op dat er een O van plaatsnaam Loobrink is weggehaald. Vroeg kon je wellicht zeggen dat er een druppel tipp-ex op is gevallen, tegenwoordig gaan dit soort manipulaties vrij bewust met de computer… Het blijkt inderdaad ook dat er vlak erboven een weg is weggehaald. Leuke situatie, en goed om scherp te blijven.Ik meet vervolgens de afstand niet helemaal goed (of vergat de tripmaster op 0 te zetten) en we rijden de juiste weg voorbij. Omdat ik het wat laat door heb draaien we iets verderop om. Dan zien we in een ooghoek twee witte borden in de berm liggen. Het blijkt een controle van de rally te zijn, maar net buiten de kaart. We besluiten de controle op te rapen en mee te nemen, want de bezemwagen zou deze hier nooit vinden.Terwijl we de rest van de pijl en route ophalen boven Westend stuiten we op een licht geïrriteerde bewoner midden op de weg. Grote kans dat hij de vorige controle had weggehaald. 

tr4

Laatste etappe
We klokken netjes 10 minuten voor onze tijd in bij de laatste TC-IN. De TC ligt bijna naast de finish, maar we worden nog getrakteerd op een (ingezoomde) 1:100.000 ANWB kaart. Dit type kaarten is wat meer gestileerd getekend, en (bijvoorbeeld) in de SLS is het altijd een goede basis voor een slagveld in het klassement. De eerste twee pijlen lijken zonder al te veel problemen te gaan; er ligt wel een nieuwe weg en rotonde, maar qua afstanden en bochten klopt het allemaal heel aardig. Dan net na pijl 2 komt de kruising eigenlijk te snel. We gaan toch rechtsaf terwijl ik het nog een keer na meet. Pijl 3 gaat zonder problemen, en ook de route naar pijl 4 gaat goed. We noteren controle T, en dan meteen daarna controle R. Dan besef ik me waarom die R daar staat. De kruising na pijl 2 kwam inderdaad te vroeg, en de R zou je 2x hebben als je deze goed ophaalt. Helaas staat de T al met blauwe inkt op de controle kaart, dus daar is niets meer aan te doen.Afgeleid van deze misser vergeet ik op een goed meetpunt te ‘nullen’, dus geef ik aan dat we einde weg rechtsaf willen. Dat lijkt goed te kunnen, dus ik besteed er verder geen aandacht aan. We rijden de overige pijlen en gaan rond 17:00 over de finish. Bij de finish krijgen we (na inleveren controlekaart) de uitleg van de dag. Snel blader ik naar de laatste etappe, en jawel; de 2x R was inderdaad de bedoeling. Tot mijn schrik zie ik dat de ‘einde weg rechtsaf’ die ik had afgegeven ook nog een vertekening had; die hebben we dus ook gemist. Zo pakken we dus nog even 2 fouten bovenop de eerdere twee fouten die we deze dag ‘pas’ hadden gemaakt.

Resume
Het is een vast terugkerend onderdeel bij veel Nederlandse 1:50.000 rally’s; aansluitingen, bermlijnen en fietspaden. Het moet je liggen, want er zijn genoeg mensen die de manipulaties niet(s) vinden. Goede les voor mij zou zijn om toch niet meteen controles op de controlekaart te schrijven…Wij vonden het in combinatie met het heerlijke weer een lekkere rally om het seizoen te beginnen en om weer even met elkaar en de auto te oefenen voor de aankomende Tulpenrallye. Daarbij is het knap hoe een benefiet rally met 160 equipes zo soepel verloopt, en dat er een echt noemenswaardig bedrag voor het fonds wordt opgehaald.We willen graag nogmaals het hele team van Martin, Frans en Jan hartelijk bedanken voor een mooie dag en route zonder fouten of discutabele punten. Al met al een top georganiseerd evenement!

Willem van Leeuwen
Expertklasse startnummer 24: Koen Bender - Willem van Leeuwen | MG A TwinCam (1959)

Foto's: Niko Bloemendal | meer foto's van Niko op Flickr.

 willemvanleeuwen3

 

Fotoalbum 2018 | klik op de foto voor een vergroting

cens2 3detron 3nijboer 3h4a 3cornelissen 3klap 3condoor avis 3profin 3brouwers 3barcon 3mercurius 3gtreclame cens2 intercpdam keukenland cens2