Historie 2023
selecteer een jaar
Editie # 11 2023 | vrijdag 14 april
Expertklasse
René van der Borch - Jürgen Donders
In 2023 werd wederom gestart en gefinisht bij een Van der Valk Hotel. Deze editie echter in Duiven, nabij Arnhem en dicht bij de Veluwe en Achterhoek. Maar liefst 162 van de 174 ingeschreven equipes gingen van start voor een fraaie route en werden afgevlagd door Hans van Breukelen.
Het grandioze bedrag van maar liefst € 115.000,00 werd er in 2023 door de deelnemers en sponsors opgehaald voor het VUmc Alzheimercentrum in Amsterdam. Tot nu het hoogste bedrag van alle voorgaande 11 edities. Hiermee komt het totaal netto bedrag op € 770.000,00.
Sportklasse
Wiebe en Tomas de Ruijsscher
Verslag 11e Alzheimerrally, vrijdag 14 april 2023
door Erik Bruêns
In een tijd dat andere organisatoren worstelen om hun deelnemersveld vol te krijgen kwamen er maar liefst 174 deelnemers bij elkaar: 30 expert, 86 sport en 58 tour. Aan populariteit dus geen gebrek. En dat is goed want de inkomsten komen ten goede aan de Alzheimerstichting. Een geweldig goed doel, gezellige mensen, mooie auto’s en goed weer; alle ingrediënten waren aanwezig voor een prima dag!
De expertklasse startte als eerste. Om 8:15u hadden Marius en ik afgesproken bij de startlocatie Van der Valk Hotel in Duiven. Het was voor Marius een druk weekend. Vrijdag de Alzheimerrally, zaterdag de proloog van de Tulpenrallye en als afsluiter ging hij zondag ook nog de Marathon van Rotterdam lopen. Respect!
Met startnummer 9 werden we om 9:09 bij de startboog weg gevlagd door niemand minder dan keeper Hans van Breukelen. Meteen in het begin was het al opletten geblazen. Een bermlijntje op de rotonde bij het hotel zorgde ervoor dat je een extra rondje op het industrieterrein moest rijden om controle Z op te halen.
Een van de kaartleessystemen was punten/pijlen. Op weg naar een rood punt rijd je dan de kortste route, naar een wit punt de 1-na kortste en naar een groen punt een vrije route. Veel deelnemers dachten zich gelukkig te prijzen door stempel 7 op hun controlekaart te zetten toen ze onderweg waren naar groen punt 4. Bij een vrije route staan er alleen controles op het punt zelf. Deze was dus fout!
In de ochtend was er een regularity in een traject met punten/pijlen. Daarin was het toegestaan om wegen in 2 richtingen te rijden. Bij een iets verlegde weg bleek de kortste manier om de route voorwaarts op te pakken (en zo weinig mogelijk te missen) via een keerlusje aan de noordzijde waar je naartoe reed door een klein stukje van de voorgenomen route tegengesteld te rijden. Spannend wel want het was een redelijk grote herconstructie in de RP en het tegengesteld rijden van de voorgenomen route voelt toch ongemakkelijk.
Op het keerlusje kwamen we echter geen enkele controle tegen. Zou Martin, de uitzetter, dit alleen gedaan hebben om deelnemers die het door hadden extra rijtijd te geven op de geheime tijdcontrole? Was er misschien door bewoners een controle weggehaald? De psychologie van de uitzetter... René van der Borch en Jürgen Donders twijfelden blijkbaar ook want die waren gekeerd en kwamen ons tegemoet in hun witte Escort. Ze vroegen of wij wellicht iets hadden gevonden. Nee dus… Onze twijfels waren hetzelfde. We besloten door te rijden en een klein stukje verder werden we met een herstelopdracht opgevangen. Helaas bleek achteraf die herstelopdracht niet helemaal op de juiste plek gestaan te hebben en moest er besloten worden om de tijd van de RP te laten vervallen. Jammer want het had anders een mooie valstrik geweest.
Tijdens de koffiepauze in de middag bij de Detron koffieauto kregen we even tijd om de komende kaarten in te tekenen. Bij voorgaande kaarten in het routeboek was steeds aangegeven dat je via een overgangspunt naar de volgende kaart moest rijden. Bij overgangspunt D ontbrak die instructie echter. Was dit een foutje of een val?! We besloten om dat punt te laten liggen en een kortere route te construeren naar de volgende pijl. Dat bleek een goede gok die met controle N werd beloond.
Bij de voorlaatste pijl van de rally had Martin nog even een kaartweg verlegd op weg naar pijl 12. Je kon dus niet rechtsaf naar controle D en moest een omrijlusje construeren (rode stippellijn) naar keercontrole L. Gelukkig waren we aan het einde van de dag nog scherp!
Om fit te blijven voor de marathon van zondag, had Marius besloten om voor het diner en de prijsuitreiking al naar huis te gaan. Tijdens het goed verzorgde diner en de presentaties van Bert van den Dool hoorde ik dat we net als vorig jaar de tweede prijs in de expertklasse mee naar huis mochten nemen. René van der Borch tot Verwolde en Jürgen Donders werden heel knap wederom eerste (ook net als vorig jaar) met 200 strafpunten minder dan dat wij hadden.
Maar de mooiste prijs ging naar de Alzheimer stichting. Er is maar liefst €115.000 opgehaald voor onderzoek door het Alzheimercentrum Amsterdam; een geweldige opbrengst!!
Martin Roosenboom, Jan de Beus, Folkert Kamp, Rutger Kwant, Frans Diepeveen en alle officials en marshals: bedankt voor de fantastisch georganiseerde dag! We hebben ervan genoten. Volgend jaar zijn we op vrijdag 19 april weer van de partij!
Start # 9 | Expertklasse
2e plaats
Marius Hoogendam - Erik Bruêns
Austin Healey 3000 Mk1 1960
Pos | Stnr. | Equipe | Auto | Totaal |
EXPERTKLASSE | ||||
1 | 5 | René van der Borch tot Verwolde - Jürgen Donders | Ford Escort (1968) | 500 |
2 | 9 | Marius Hoogendam - Erik Bruêns | Austin Healey 3000 MK I (1960) | 700 |
3 | 13 | Toni Bienemann - Edwin Roos | Rolls Royce Silver Cloud III (1965) | 800 |
4 | 14 | Joris Buijs - Jaap Jongman | Porsche 911 R (1968) | 800 |
5 | 12 | Hanja Jonker - Paul Hooiveld | MG A (1960) | 810 |
6 | 6 | Leo van Beukering - Michael van Beukering | Alfa Romeo Guilia (1967) | 840 |
7 | 10 | Wim Broens - Thijs de Beus | Jaguar XK140 OTS (1955) | 900 |
8 | 22 | Cees de Jong - Jeroen Pepplinkhuizen | Volvo 123 GT (1967) | 910 |
9 | 17 | Hans van Winden - Margriet Scholten | Opel Manta A (1971) | 1000 |
10 | 7 | Henno Cysouw - Eric de Ruijsscher | Alfa Romeo Giulia (1966) | 1100 |
11 | 23 | Bau Winkel - Robert Mous | FIAT 1100 (1957) | 1200 |
12 | 2 | George Banken - Valentijn de Jong | Bentley Racer (1950) | 1200 |
13 | 19 | Frans van Rooijen - Gijsbert van Rooijen | Alfa Romeo Giulia 1600 Super (1969) | 1200 |
14 | 26 | Wil Legerstee - Jan Legerstee | MG B (1963) | 1260 |
15 | 16 | René Bender - Thijs Bender | MG B GT (1973) | 1300 |
16 | 20 | Ed Bijster - Wim Aalders | BMW 1600-2 (1967) | 1370 |
17 | 4 | Carina Leijnse - Steven Leijnse | Porsche Targa (1969) | 1400 |
18 | 24 | Peter Römer - Brigit Römer | Citroën DS21 (1969) | 1460 |
19 | 11 | Jan Willem Klerkx - Jan Willem van Es | Alfa Romeo Giulia (1967) | 1470 |
20 | 28 | Eugene van den Berg - Evert Jan van den Berg | Mercedes-Benz 350SL (1971) | 1500 |
21 | 8 | Rob van Ravensteijn - Willem Vermeulen | Mercedes-Benz 280SL Pagode (1971) | 1600 |
22 | 3 | Kees-Jan Honig - Mike Kastrop | Alfa Romeo 1900 Superleggera (1954) | 1620 |
23 | 25 | Teun Crum - Arieke Janse | Alfa Romeo 1750 GTV (1968) | 1810 |
24 | 1 | Onno den Boer - Angela den Boer | Bentley 4 1/4 Parkward Convertible (1938) | 2000 |
25 | 18 | Niels Jongste - Dennis van Wijk | Ford Capri 2600 RS (1971) | 2310 |
26 | 27 | Femina Hoekstra - Stéphanie Brunet De Rochebrune | Mercedes-Benz 280SL (1969) | 2510 |
27 | 30 | Henk Roskamp - Koen Roskamp | Alfa Romeo Giulia (1971) | 2850 |
28 | 21 | Klaus de Clercq Zubli - Irma de Clercq Zubli - Van De Wijngaert | Alfa Romeo GT 1600 (1966) | 2920 |
29 | 29 | Ton Rabeling - P. de Monchy | Citroën DS (1972) | 3530 |
SPORTKLASSE | ||||
1 | 134 | Wiebe de Ruijsscher - Tomas de Ruijsscher | Porsche 911 T (1969) | 500 |
2 | 170 | Bruis van Driel - Eric van Duin | Saab 900 Cabriolet (1988) | 540 |
3 | 117 | Bas Kragten - Rien van Vliet | Austin Healey 3000 MK I (1960) | 600 |
4 | 155 | Alfred Uytdewilligen - Bert Smeitink | Porsche 911 E (1970) | 610 |
5 | 110 | Ellis Fleer - René Nijboer | Porsche 911 T (1969) | 700 |
6 | 114 | Sandra de Roos - Fred de Roos | Porsche 911 (1973) | 700 |
7 | 175 | Rob van Dooren - John van Dam | DAF 55 (1968) | 710 |
8 | 108 | Robert Rebergen - Ton den Uyl | Bentley Speed 8 (1953) | 800 |
9 | 112 | Fred Brom - Andrew Brom | Alfa Romeo Giulia Sprint GT (1966) | 800 |
10 | 141 | Marnix Bootsma - Wieger Bootsma | Daimler Sovereign Coupé 4,2 ltr (1975) | 800 |
11 | 105 | Engelbert Kersten - Hans Kersten | Bentley Alpine (1949) | 820 |
12 | 142 | Martien de Louw - Angelique de Louw | Austin Healey 3000MK2A (1963) | 900 |
13 | 158 | Robert van der Meijden - Jeroen Sertons | Volvo 123 GT (1967) | 900 |
14 | 123 | Hans Baan - Geert-Jan Baan | Mercedes-Benz 280SL (1980) | 900 |
15 | 111 | Jetze Visser - Tonny Strien | Austin Healey 3000 (1960) | 930 |
16 | 148 | Ton Roks - Jos Jurriëns | Ford Falcon Sprint (1964) | 980 |
17 | 154 | Boy Houtman - Simon Suesan | Porsche 356 B (1960) | 1000 |
18 | 128 | Peter Groen - Jeroen Groen | Mercedes-Benz 230SL (1966) | 1000 |
19 | 156 | Frans Hazekamp - Jan van Leeuwen | Porsche 911 (1968) | 1000 |
20 | 164 | Arnold de Vries - Aad Lourens | Aston Martin V8 (1976) | 1000 |
21 | 119 | Peter Paul Buijs - Arie van Barneveld | Alfa Romeo Giulia 1300 Ti (1967) | 1000 |
22 | 106 | Robert Voogt - Emile de Boer | Opel Commodore Steinmetz (1969) | 1000 |
23 | 145 | Harry Zwiers - Cees de Waal | Austin Healey 3000 MK2A (1964) | 1020 |
24 | 176 | Mark Kersten - Bart Brouwer | Ford Cortina (1969) | 1030 |
25 | 101 | Michiel Hehenkamp - Ron Nakken | Bentley Speed Six (1927) | 1030 |
26 | 163 | Harrie In De Wal - Niels Schrijver | Porsche 911 (1989) | 1030 |
27 | 124 | Kees Hogendoorn - Cor Verbrugge | Lancia Delta Integrale (1993) | 1070 |
28 | 172 | Pascale Meussen - Armando Voets | Volvo PV544 Sport (1961) | 1080 |
29 | 183 | Tjeerd Wassenaar - Herman Wassenaar | Alfa Romeo 2000 GTV (1974) | 1090 |
30 | 185 | Koen Pierik - Tjeerd Jansen | Datsun 240 Z (1971) | 1100 |
31 | 152 | Marlise Koel - Nico Koel | Alfa Romeo Giulia Super (1969) | 1100 |
32 | 137 | Arno van Houtum - Alexander van der Bijl | Alfa Romeo Giulietta Sprint (1962) | 1100 |
33 | 146 | Frans van Diepeningen - Saskia van Diepeningen | Triumph TR 6 (1970) | 1100 |
34 | 138 | Bart Versteegh - Rob Versteegh | Maserati 3500 GTI (1963) | 1110 |
35 | 160 | Frank Sperling - Sven Sperling | Porsche 914 (1970) | 1110 |
36 | 136 | Victor Taverne - Rob de Jong | Triumph TR 6 (1969) | 1110 |
37 | 153 | Hans van der Valk - Theo Huijbreghts | Porsche 911 Coupe (1968) | 1200 |
38 | 161 | Rob Lemmen - Ernst de Vries | BMW 2000TII Touring (1971) | 1200 |
39 | 151 | Sander Boerboom - Stefan Sennema | Porsche 911 T (1970) | 1200 |
40 | 104 | Norman Smit - Sander van Rijn | Lagonda LG45 (1937) | 1200 |
41 | 144 | Robert-Jan Egmond - Steije Renes | Lancia Flavia Convertible Vignale 1.8 (1966) | 1220 |
42 | 159 | Christiaan van den Essenburg - Jeroen Baars | Porsche 911 T (1970) | 1260 |
43 | 135 | Eric Ligtenberg - Anniek Ligtenberg-Merkus | Austin Healey 3000 MKI (1959) | 1300 |
44 | 173 | Nico van Dord - Hans Stol | Alfa Romeo Giulia Super (1965) | 1300 |
45 | 180 | Johan Kuiper - Niels Kuiper | Porsche Carrera S Cabrio (2019) | 1300 |
46 | 169 | Frank Hoffmans - Patricia Hoffmans | Porsche 911 S Cabrio (2019) | 1400 |
47 | 181 | Johan Straver - Peter Halling | Datsun 240 Z (1973) | 1410 |
48 | 130 | Jan Ernst de Vries - Martijn de Vries | BMW 3.0 CSi (1971) | 1420 |
49 | 166 | Sjaco Griffioen - Suzy Doerahman | Alfa Romeo 1750 GTV (1968) | 1430 |
50 | 174 | Ilse Smulders - Diederik Banken | Porsche 911 (1965) | 1450 |
51 | 143 | Theo Dusseldorp - Leen Vermeulen | Porsche 356 C (1964) | 1480 |
52 | 120 | Jac Theelen - Tim Theelen | FIAT 1500 Confort (1967) | 1490 |
53 | 132 | Erna de Koning - Paul Hufman | Volvo PV 544 (1961) | 1500 |
54 | 167 | Henri Veldsink - Suzanne Veldsink - Koldewee | Porsche 911 Cabrio (1991) | 1500 |
55 | 113 | Jan Kemps - Helen van Haren | Jaguar XK 120 DHC (1953) | 1500 |
56 | 125 | Rob Buys - Jan-Wiebe Tolman | Audi Quattro (1990) | 1510 |
57 | 107 | Ton van Dorsselaer - Krijn Mackloet | MG TD MkII (1951) | 1520 |
58 | 182 | Ad van Wijlen - Hein Kieffer | Rover P6 (1974) | 1590 |
59 | 126 | Jaco den Heijer - Arnoud van der Heiden | A Ford (1931) | 1600 |
60 | 179 | Dewi Schlaman - Rob Schlaman | Porsche 911 T (1972) | 1600 |
61 | 133 | Martin Perels - Tom Deschan | Aston Martin DB 2 (1950) | 1600 |
62 | 150 | Gerard van der Laan - Fred van Nieuwenhuizen | Jaguar XKE 5.3V12 Roadster (1973) | 1620 |
63 | 127 | Hans Eschauzier - Elske Eschauzier | Peugeot 504 Coupé (1971) | 1700 |
64 | 162 | Rob Buijs - Peter Hulshof | Mercedes-Benz S500 Cabrio (2018) | 1700 |
65 | 178 | Sidney Hiele - Edward Meijer | Porsche 914 (1971) | 1720 |
66 | 118 | Vincent Paalvast - Marielle Paalvast | Porsche 911 (2010) | 1750 |
67 | 102 | Han Brouwers - Lennard Hazekamp | Peugeot 504 Cabrio (1979) | 1810 |
68 | 109 | Jorg Roodbeen - Astrid Roodbeen | Porsche 911 (1982) | 1830 |
69 | 129 | Jan Willem Bom - Robert Jan Lijdsman | BMW 1 cabrio (2012) | 1890 |
70 | 177 | Dino Corrado - Sabina Corrado | Porsche 911 (1970) | 1900 |
71 | 149 | Johan Poort - Jan Hein van Riel | Mercedes-Benz 280 SL Pagode (1969) | 2050 |
72 | 168 | Ger Bennink - Johan Thijsen | Triumph TR 250 (1968) | 2120 |
73 | 131 | Jaap Wessels - Nicole Paulus | Triumph Stag (1974) | 2140 |
74 | 165 | Jos Hugense - Joost Hugense | Alfa Romeo Giulia (1974) | 2140 |
75 | 121 | André Haardt - Nynke Haardt-Bloys Van Treslong | nnb | 2170 |
76 | 186 | Emile Jongboer - Karolijn Dulfer | Fiat 1800 sport spider (1977) | 2230 |
77 | 147 | Audrey van Ham - Erwin Cok | Porsche 911 (1970) | 2470 |
78 | 184 | Raymond de Bok - Hetty de Bok | Porsche 911 Targa (1975) | 2570 |
79 | 157 | Henk Cornelissen - Berry van der Zande | Mercedes-Benz SLS AMG Cabrio (2013) | 2570 |
80 | 116 | Mark de Jonge - H Wassenaar | Jaguar XK 150 DHC (1960) | 2870 |
81 | 103 | Bastiënne Banken - Karin Banken | Alfa Romeo Spider 1.6 (1973) | 4240 |
82 | 122 | Franklin Douwes - Bart van der Poel | Peugeot 504 Coupé (1979) | DNF |
83 | 140 | Robin Vlug - Marnix Vlug | Jaguar XK 150 FHC (1958) | DNF |
TOERKLASSE | ||||
1 | 245 | Willem van der Klis - Loes Olieslagers | Mercedes-Benz SLS (2010) | 100 |
2 | 213 | Henk Koel - Bert Terlien | Alfa Romeo GTA 1300 Junior (1968) | 100 |
3 | 238 | Martijn Levert - Inés Plasmans-Levert | MG BGT (1972) | 100 |
4 | 223 | Marja Maats-Westerhof - David Meiboom | Mercedes-Benz 280SE (1972) | 100 |
5 | 220 | Michel van den Heuvel - Monique Hilbers | Porsche 911 Targa (1971) | 100 |
6 | 233 | Mark Fait - Roderick Bevers | Alfa Romeo Spider (1981) | 110 |
7 | 202 | Mark Geessink - Han van Beek | Itala (1929) | 130 |
8 | 216 | Paul van der Sman - Pieter van der Sman | Riley RMF (1953) | 130 |
9 | 225 | Dick Scharn - Guido Leine | MG Sportster (1974) | 170 |
10 | 224 | Marcel Fruytier - Helen Fruytier | Triumph TR 3 A (1962) | 200 |
11 | 258 | Peter Aarts - Maartje Berkelmans-Aarts | Peugeot 504 Pinifarina cabriolet (1972) | 200 |
12 | 252 | Paul Schouwenaar - Arjan Estie | Porsche 993 (1996) | 200 |
13 | 214 | Gerrit Nikkels - Wiesje van der Flier | Porsche 356 SC (1964) | 200 |
14 | 242 | Pieter Leyssius - Hanneke Leyssius | Jaguar XK 150 DHC (1961) | 220 |
15 | 246 | Adse de Kock - Chantal de Kock | Jaguar MK 2 (1963) | 220 |
16 | 204 | Renger Guliker - Gerda Guliker | Mercedes Benz (1965) | 220 |
17 | 211 | Jan van Kuijk - Andrea van Kuijk | Porsche 911 S Targa (1973) | 270 |
18 | 244 | Margot van Berkel - Willemijn Faber | Volvo V70 (2012) | 300 |
19 | 210 | Manon van den Heuvel - Ingrid Honig | Porsche 356 Convertible D (1959) | 300 |
20 | 218 | Philippus Scheltens - Arno de Wilde | Alfa Romeo Spider (1967) | 300 |
21 | 251 | Martin Breedland - Arno Rengers | Saab 96 (1976) | 310 |
22 | 229 | Elisabeth Sikkema - Harmen Sikkema | Aston Martin DB 5 (1965) | 310 |
23 | 255 | Ykelien Mönking - Anne Martien Lousberg | MG C (1969) | 360 |
24 | 241 | Carel Callenbach - Michiel Brillenburg | Jaguar XJ (series 2) (1974) | 400 |
25 | 254 | Jos Stoots - Ralf Slofstra | Mercedes-Benz 350SL (1971) | 400 |
26 | 234 | Mirco Lammerts - Pieter Jan Hilbers | Ford Mustang Convertible (1965) | 400 |
27 | 207 | Paul van Ruiten - Andre Bout | Bentley Speed 8 (1948) | 400 |
28 | 212 | Robert van Ieperen - Petra van Ieperen | Renault Alpine A110 1600S (1971) | 400 |
29 | 201 | Naomi Gruning - Dagmar Pijnappels | Porsche 912 (1966) | 410 |
30 | 235 | Rogier Faber - Fokko Faber | Jaguar E-type FHC (1969) | 430 |
31 | 208 | Aart van Bochove - Nan Dalen Meurs | Jaguar XK 120 OTS als (1949) | 440 |
32 | 243 | Joël Peelen - Luciën Willems | MG Roadster (1971) | 460 |
33 | 228 | Olaf van Eekeren - Koen Kampschoer | Austin Healey MK 1 (1959) | 470 |
34 | 226 | Walter de Haan - Hanna Slump | Ford Mustang covertible (1965) | 480 |
35 | 239 | Gert-Jan van Donselaar - Maarten van Holland | Alfa Romeo Giulia (1979) | 510 |
36 | 222 | Nick Stals - Anouk den Braber | Porsche Carrera (2017) | 520 |
37 | 219 | Andreas Drenthen - Mabel Drenthen | Porsche 911 (2020) | 650 |
38 | 221 | Roger Dassen - Cees de Boer | Ferrari 458 Speciale Aperta (2015) | 700 |
39 | 230 | Rik van der Kant - Pieter van Bokhoven | Jaguar XJS V12 (1977) | 730 |
40 | 257 | Reinier Kleipool - Taco van Tiel | Alfa Romeo 1750 GTV (1970) | 810 |
41 | 217 | Robbert Boset - Angelique Boset | Austin Healey 100/6 (1959) | 810 |
42 | 253 | Lennart Spindler - Maura Malpetti | Citroën Diana (1963) | 830 |
43 | 205 | Ruud Wesselink - Miriam Wesselink | Citroën Traction Avant Cabriolet (1937) | 830 |
44 | 249 | Koen Bavinck - Erik-Jan Kool | Jaguar E-type (1971) | 900 |
45 | 236 | Jo Paulis - Netta Paulis | Jaguar E-type (1970) | 1970 |
46 | 232 | Thomas Udovicic - Cora Kerssens | Mazda MX5 (1992) | 2240 |
47 | 240 | Jaap Prins - Jan van Staalduinen | Jaguar XK 140 OTS (1954) | 2980 |
48 | 237 | Sharon Tand - Anita van Uchelen | MG B (1971) | 3290 |
49 | 250 | Okke Monking - Jasper de Groot | BMW 325I (1988) | DNF |