Historie 2017
selecteer een jaar
Editie # 06 2017 | vrijdag 21 april
Expertklasse

Gerrit Teerink - Bas de Rijk
In 2017 werd gestart en gefinisht bij het Bilderberg "Résidence Groot Heideborgh" in Garderen op de Veluwe. Maar liefst 163 equipes gingen van start voor een fraaie route over de Veluwe en een deel van de Achterhoek.
De deelnemers werden gestart door voormalig Nederlands langebaanschaatser Erben Wennemars. De lunch werd geserveerd bij "Erve Brooks" in Gelselaar.
Maar liefst € 72.000,00 werd er in 2017 door de deelnemers en sponsors opgehaald voor het VUmc Alzheimercentrum in Amsterdam. Tot nu het hoogste bedrag van alle voorgaande edities.
Sportklasse
Pieter den Boef - Aad Lourens
Verslag van Yolanda Zijl.
Vandaag mogen we weer! Het is alweer enige tijd geleden dat de auto de garage uitkwam voor een rally en we zijn dan ook blij dat het weer tijd is voor de Alzheimerrally. Onze ervaringen met deze rally en de organisatie staan bij voorbaat garant voor een prima rallydag! En dat bleek ook dit jaar weer te kloppen. In totaal 163 auto’s werden uitgewuifd door Erben Wennemars en aan het eind van de dag met lachende gezichten weer ontvangen door Bert van Dool.
In de Alzheimerrally is tijd geen valkuil, de TC-tijden zijn zo gepland dat je nooit hoeft te haasten en de minuten die je over hebt kunt gebruiken om het volgende traject alvast in te tekenen. Voor de start krijg je het routeboek dan ook al wat eerder, zodat het eerste traject rustig kan worden ingetekend. Dat begon al direct met een piepklein voetje aan pijl 1 en aan pijl 5, om ons eraan te herinneren dat het belangrijk is om al tijdens het intekenen de kaart goed te bekijken. Op het kaartfragment tussen kaartovergang A en B dacht ik nog een bermlijn te zien maar ter plaatse bleken er uitsluitend wandelpaden te zijn. Aangekomen op pijl 10 zagen we een rij auto’s voor een tijdcontrole staan. De ex-aequo GTC! Komt mijn hele oude rallybord van pas, daarop zit al jaren een bijna nooit meer gebruikte notitie, hoe je de ideale tijd moet uitrekenen. In de jaren dat wij net begonnen met rally rijden was het gebruikelijk dat je bij elke TC je ideale tijd zelf moest uitrekenen, nu is dat bijna altijd voorgedrukt op de kaart. Afgelegde kilometers delen door gemiddelde snelheid en dan vermenigvuldigen met 60 levert de rijtijd in minuten op.
De bermlijn onderweg naar TC3 zag ik wel goed. Niet tijdens het intekenen, maar toen we al op de weg zaten ontdekte ik ineens dat de einde weg werd afgesloten door een bermlijn. Snel gekeerd en een andere route geconstrueerd wat een goed idee was omdat deze controleletter N in de pauze de meest gemiste letter bleek. Na de onderbreking van pijl 5 konden we van start in de regularity waarin niet alleen de moeilijkheid zat goed de kortste route in te tekenen maar ook nog eens een kruispunt was vertekend. Hier stonk ik goed in. Ik realiseerde me dat we te noordelijk bij het kruispunt uitkwamen maar dacht dat de weg waar we in moesten wel op de juiste plaats lag. Achteraf niet logisch, maar tijdens een regularity moet je toch in een fractie van een seconde de beslissing nemen. Daarop corrigeren heeft – tijdens een regularity - geen enkele zin. Het laatste gedeelte naar de lunch bracht ook een mooie afwisseling tussen goed intekenen en het construeren van omrij-routes omdat niet alle wegen altijd precies aansluiten zoals op de kaart of niet te berijden waren.
Na de uitgebreide lunch bij Erve Brooks aan de slag met een BARIL, barricaden op de ingetekende lijn met om barricade 2 een hele lange omrijroute die al snel een stempel met HK opleverde en vervolgens weer door met pijlen/punten kortste route. Genietend van de mooie wegen hadden we het gevoel dat we niet al te veel moeilijkheden tegenkwamen in het middagdeel. Het rijden ging vlot en er hoefden nauwelijks omrijroutes te worden geconstrueerd. Dachten we. Maar, de werkelijkheid was anders, bleek achteraf. Een wegaansluiting die niet op de kaart stond hebben we vrolijk gereden, niets van gemerkt en rondom Stroe (bij pijl 8 voor de expertklasse) klopte het allemaal niet zo en besloten we aan de voet van pijl 9 eerst terug te rijden om de aansluitingen en route tussen pijl 7 en 8 nog eens te bekijken. Gevoel goed, conclusie verkeerd. Pas later, namelijk de aansluiting van de weg waarop pijl 8 lag richting pijl 9, klopte de weg niet en hadden we een omrijroute moeten maken om een gemist stuk route op te halen. Niet gezien!
Bijzonder is dat deze rally voor alle klassen niet alleen leuk maar ook leerzaam is om te rijden en daarmee voor deelnemers die vaker rijden een goed moment om het eens in een hogere klasse te proberen. In de expertklasse variëren de moeilijkheden van het bestuderen van de kaart tijdens het intekenen (zoals bijvoorbeeld de veel gemiste bermlijn in traject 2), het toepassen van het reglement (wegen mogen in één richting bij het systeem pijlen/punten kortste route maar slechts één maal bij het systeem grensbenadering) en tijdens het rijden van de route zorgen dat uitsluitend kaartwegen worden bereden en indien nodig een omrijroute construeren. In de tourklasse is een combinatie gemaakt van routebeschrijving, bol-pijlsysteem en kaartlezen zodat het ook voor de meest onervaren equipes een leuke route is om te rijden. Op deze manier kan iedereen een bijdrage leveren aan het goede doel, dat dit jaar maar liefst het bedrag van € 72.000 kreeg overhandigd! Hetzelfde geoliede organisatieteam verzorgt de Classic 500 die wordt verreden op 9 en 10 juni 2017. Heb je de smaak te pakken gekregen? Je kunt nog inschrijven. Ik heb er al zin in! Yolanda Zijl
Expertklasse: Equipe # 8 Jan Peter & Yolanda Zijl
Pos | St# | Equipe | Auto | TOTAAL |
EXPERTKLASSE | ||||
1 | 20 | Gerrit Teerink - Bas de Rijk | Porsche 911 (1971) | 109 |
2 | 24 | Eddie de Leeuw - Jaap Jongman | BMW 2002 TII (1971) | 145 |
3 | 10 | Wim Broens - Thijs de Beus | Jaguar XK140 OTS (1955) | 211 |
4 | 2 | René van der Borch tot Verwolde - Jürgen Donders | Alfa Romeo Giulia Sprint GT (1967) | 221 |
5 | 8 | Jan Peter Zijl - Yolanda Zijl | Porsche 911 (1968) | 222 |
6 | 11 | Leo van Beukering - Hans-Olav de Wolf | Jaguar Mark II (1963) | 241 |
7 | 4 | Steven Mous - Robert Mous | MG B (1971) | 309 |
8 | 12 | Sijmen Verveer - Rutger ter Borg | FIAT 125 Special (1970) | 313 |
9 | 19 | Ed Bijster - Wim Aalders | BMW 1600-2 (1967) | 323 |
10 | 25 | Olaf Pothoven - Pieter van Leusden | Austin Healey 3000 Mk3 (1967) | 341 |
11 | 14 | Hanja Jonker - Paul Hooiveld | Volvo Amazon (1968) | 409 |
12 | 15 | Frans de Zoete - Erik Bruêns | MG R V 8 (1995) | 428 |
13 | 5 | Peter Dutman - Gijsbert van Rooijen | Alfa Romeo Giulia 1600 Super (1971) | 465 |
14 | 7 | Sijbrand van der Mast - Taco van der Mast | Alfa Romeo Lancia Flavia 2000 Coupé (1970) | 524 |
15 | 6 | Toni Bienemann - Edwin Roos | Rolls Royce Silver Cloud III (1965) | 535 |
16 | 3 | Han Machielsen - Jaap Daamen | Volvo Amazon 121 (1967) | 612 |
17 | 1 | Michiel Hehenkamp - Ron Nakken | Bentley 4.5 liter VandenPlas (1928) | 623 |
18 | 17 | Coert Kleijwegt - Robert Weitmann | Volvo 122 S (1966) | 735 |
19 | 9 | Jetze Visser - Paul Mol | Austin Healey 100S (1955) | 835 |
20 | 16 | Cock Goedegebuur - Koen Bender | Porsche 911 (1978) | 844 |
21 | 23 | Mark van Son - Rien van Vliet | Austin Healey 3000 MK 1 (1960) | 992 |
22 | 26 | Irene Bauwkuip - Mariëlle Vehmeijer | Alfa Romeo Giulia Super (1967) | 1036 |
23 | 21 | Otto van der Meer - Jacqueline Ledder | Austin Healey 100/6 (1957) | 1146 |
24 | 22 | Elco van Duijn - Edward van Dongen | Alfa Romeo GT junior (1964) | 1232 |
25 | 13 | Roy Roosen - Jeroen Kon | Porsche 911 Targa (1971) | 1254 |
26 | 18 | Harrie in de Wal - René Nijboer | Porsche 911 E (1970) | 1402 |
SPORTKLASSE | ||||
1 | 112 | Pieter den Boef - Aad Lourens | Mercedes-Benz 250 SE Coupé (1965) | 109 |
2 | 109 | Onno Den Boer - Sophie Den Boer | Jaguar XK 150 (1958) | 122 |
3 | 118 | Wil Legerstee - Jan Legerstee | MG B (1963) | 219 |
4 | 105 | Marcel Magermans - Erik van Duin | Alvis 12/70 Sport Special (1937) | 237 |
5 | 124 | Kees Van Loon - Maarten Kalk | BMW 2800 CS (1970) | 303 |
6 | 168 | Henno Cysouw - Eric de Ruijsscher | Volvo Amazon 121 (1967) | 304 |
7 | 154 | Kees-Jan Honig - Ivo Westera | Ford Mustang (1966) | 309 |
8 | 111 | Carina Leijnse - Steven Leijnse | Porsche 356A (1959) | 315 |
9 | 108 | Fred Brom - Andrew Brom | Alfa Romeo 1900 C Sprint Coupe (1952) | 322 |
10 | 130 | Kees Hogendoorn - Cor Verbrugge | Lancia Delta HF Integrale (1993) | 392 |
11 | 120 | Anja Coopmans - Baptiest Coopmans | Triumph TR4 (1966) | 400 |
12 | 132 | Willem Kok - Judith de Haas | Austin Healey 100-6 (1958) | 404 |
13 | 121 | Jacques Arends - Rob Versteegh | Lancia Flaminia cabriolet (1961) | 405 |
14 | 114 | Danielle Kleyheeg - Jessica van der Kist | Ford Mustang (1966) | 407 |
15 | 115 | Boy Houtman - Simon Suesan | Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce (1960) | 413 |
16 | 152 | Coen Heck - Djuri Jámbor | Ford Escort RS 2000 Mk1 (1974) | 418 |
17 | 153 | Rob Koebrugge - Sabine Koebrugge | Porsche 912 (1966) | 481 |
18 | 144 | Marie-José Hermans - Jeroen Pepplinkhuizen | Mercedes-Benz 350 SL (1971) | 486 |
19 | 133 | Rob Klaarenbeek - Ronald Batenburg | VW-Porsche 914 (1971) | 508 |
20 | 116 | Jan Willem van Es - Cornelie de Boer | Triumph TR3B (1962) | 512 |
21 | 158 | Marc Straathof - Frits Bekker | Bentley Mk VI (1951) | 544 |
22 | 157 | Frans Hazekamp - Jan van Leeuwen | Porsche 911 (1968) | 560 |
23 | 113 | Marlise Koel - Nico Koel | Porsche 911 S (1967) | 563 |
24 | 128 | Carl Smink - Margie Mulder | Alfa Romeo GT 1300 Junior (1968) | 606 |
25 | 129 | Hugo Meulenberg - Maartje Heij | Alfa Romeo Giulia Super (1968) | 611 |
26 | 102 | Rob Ouwerkerk - Gabriëlle Kleine | Jaguar XK150 DHC (1959) | 618 |
27 | 142 | Peter Paul Buijs - Arie van Barneveld | Alfa Romeo Giulia 1300 ti (1964) | 634 |
28 | 139 | Jelle Prins - Mark Temme | Porsche 911E 2.0 (1968) | 659 |
29 | 136 | Hans van der Valk - Theo Huijbreghts | Porsche 911 Tatga (1990) | 682 |
30 | 143 | Jos van de Velde - Peter Jan van de Velde | Ford Taunus 20M (1969) | 707 |
31 | 126 | Martin Stolze - Richard Hoogendoorn | Porsche 911 (1971) | 712 |
32 | 140 | Niels Jongste - Rik Aalders | MG F (1997) | 720 |
33 | 119 | Rob Buijs - Peter Hulshof | Mercedes-Benz 280 SL (1970) | 729 |
34 | 134 | Louisa van Beuningen - Rimmert Sluiter | Mercedes-Benz 280 SL (1969) | 771 |
35 | 166 | Ton Schoemaker - Jeroen Tobé | Alfa Romeo Giulia 1300 Super (1971) | 774 |
36 | 150 | Bau Winkel - Rob Meijer | FIAT 1100 TV (1957) | 774 |
37 | 164 | Hans Eschauzier - Elske Eschauzier | Peugeot 504 Coupé (1971) | 817 |
38 | 160 | Victor Taverne - Rob de Jong | Peugeot 504 coupé (1970) | 823 |
39 | 110 | Han Brouwers - David Meiboom | Ford Capri Perana (1971) | 880 |
40 | 145 | Johan Kuiper - Marc Kooijman | Porsche 911 (1967) | 900 |
41 | 122 | Jeff Senden - Mirjam Senden | Lancia Aurelia B 20 GT (1957) | 941 |
42 | 135 | Roger Diels - Jeroen van Drunen | Alfa Romeo 1750 GTV (1970) | 957 |
43 | 117 | Lucienne van Houwelingen - Bert van Houwelingen | Alfa Romeo GT 1300 Junior (1969) | 1000 |
44 | 170 | Luc Eekeren van - Ted Meij | Austin Healey Mk1 Works (1959) | 1005 |
45 | 106 | Arno Blokland - Elly Rijkenbarg | MG TA (1937) | 1010 |
46 | 165 | R. Almening - Nanne Valkenburg | Datsun 240 Z (1971) | 1040 |
47 | 137 | Sander Boerboom - Stefan Sennema | Porsche 911 (1970) | 1051 |
48 | 163 | Albert Schuitemaker - Martine Schuur | Bentley Continental S3 (1962) | 1094 |
49 | 131 | Nico van Dord - Gerard van Stijn | Alfa Romeo 1750 GTV (1967) | 1138 |
50 | 138 | Hans Bakkers - Frans Schayk van | Austin Healey Mk III (1967) | 1160 |
51 | 155 | Sven Sperling - Frank Sperling | Alfa Romeo Giulia (1971) | 1167 |
52 | 151 | Cees Boonen - Eric van Kleef | Austin Healey MK II 3000 (1962) | 1190 |
53 | 172 | Frank Thunnissen - Bas Eschauzier | Peugeot 504 Cabrio (1971) | 1219 |
54 | 141 | Lex Nederveen - Loek Ville | Mercedes-Benz 350SL (1971) | 1240 |
55 | 159 | Han Schouten - Karin Joosse | Austin Healey 3000 Mk3 (1964) | 1263 |
56 | 167 | Theo Dusseldorp - Leen Vermeulen | Porsche 356C (1964) | 1329 |
57 | 125 | Bas Kragten - Chantal Verhoeven | Austin Healey 3000 Mk 2 (1962) | 1362 |
58 | 156 | Klaus de Clercq Zubli - Irma de Clercq Zubli | Alfa Romeo 1600 GT (1966) | 1383 |
59 | 171 | Robert van der Meijden - Geert van Heinsbergen | Mercedes-Benz 300SE (1963) | 1431 |
60 | 149 | René Vuijk - Steven Haasnoot | Jeep Cherokee (1995) | 1456 |
61 | 162 | Wim van Gent - Leo Dorjee | Austin Healey Mk III rally (1964) | 1562 |
62 | 147 | Ger Bennink - Raymond Vankan | Triumph TR250 (1968) | 1570 |
63 | 104 | Ruud Wesselink - Miriam Wesselink | Citroën Traction Avant Cabriolet (1937) | 1785 |
64 | 169 | Jan Willem Bom - Ronald Kraal | Jaguar Mk 1 (1959) | 1822 |
65 | 148 | Elodie de Haseth Möller - Hélène de Haseth Möller | MG C roadster (1969) | 1882 |
66 | 107 | Michel Makker - Nico Rood | Bentley 4.5 liter Blower (1932) | 2168 |
67 | 127 | Eric Schulten - Nancy Zandvliet | Volvo Amazon (1966) | 2264 |
68 | 101 | George Banken - Marcel Driessen | Bentley 3/8 Racer (1930) | 2330 |
69 | 161 | Jeroen de Bree - Niels Prins | Alfa Romeo Giulia Super (1969) | 2456 |
70 | 103 | Janny Peltjes - Henri Hekman | MG TA Q-Type (1938) | 2950 |
71 | 146 | Philip de Haseth Möller - Lavinia de Haseth Möller | Range Rover () | 3041 |
72 | 123 | Nico Dijkstra - Rik Stumpel | Porsche 356A Speedster (1959) | 4000 |
TOERKLASSE | ||||
1 | 220 | Pieter Jan van Krevel - Lucien Meij | Alfa Romeo GT 1300 Junior (1969) | 105 |
2 | 240 | Marnix Bootsma - Wieger Bootsma | Rover 3,5 liter V8 P5B (1973) | 130 |
3 | 250 | Marc-Paul Brandt - Meike Brandt | Porsche 911 (1973) | 155 |
4 | 257 | Robert Rebergen - Joost Snel | Porsche 911 2.4 Targa (1967) | 180 |
5 | 244 | Marisca Urbanus-Van den Honaard - Ronald Urbanus | BMW Z3 () | 215 |
6 | 236 | Fred Beckman - Bertine Beckman | Triumph TR 250 (1968) | 225 |
7 | 218 | Jan van Houtum - Loek van Houtum | Triumph TR3A (1959) | 245 |
8 | 234 | M. Kranenburg - Mark Konings | Porsche 911 (2006) | 250 |
9 | 251 | Frans Bolk - Martin Bolk | Jaguar XJS Convertible (1989) | 255 |
10 | 227 | Dave Loerts - Soraya Loerts | Alfa Romeo Giulia 1300 TI (1970) | 290 |
11 | 223 | Femke Bouwman - Wiesje van der Flier | Mini Cooper (2008) | 295 |
12 | 202 | Henk Noteboom - Michel van Kleef | Ford V8 Cabriolet (1935) | 320 |
13 | 221 | Henk Koel - Bert Terlien | Alfa Romeo Giulia Super (1969) | 345 |
14 | 225 | Rogier Faber - Fokko Faber | Jaguar E-type FHC (1969) | 350 |
15 | 241 | Nick Sprangers - Jos Schijven | MG TF (2004) | 365 |
16 | 238 | Gert-Jan Hoogeveen - Rene van Zuilen | Mercedes-Benz 280 SL (1969) | 425 |
17 | 211 | Ruud Muller sr - Ruud Muller jr | Alvis Crested Special (1935) | 435 |
18 | 226 | Steven van Eijck - Coen van Kalken | Mercedes-Benz 280 SL (1970) | 495 |
19 | 216 | Paul Baan - Mark Janssen | Mercedes-Benz 300 SC (1956) | 500 |
20 | 203 | Marco Harskamp - Jeroen Beijer | MG TC (1949) | 505 |
21 | 217 | Paul van der Sman - Pieter van der Sman | Austin Mini () | 510 |
22 | 207 | Martin Perels - Tom Deschan | Bentley Speed Six (1928) | 515 |
23 | 210 | Marijke Tilmans - Ria Jetten | Alvis Silver Eagle Special 3,8 ltr (1935) | 530 |
24 | 209 | Jaap van de Bos - Ralph van den Bos | Bentley 4.5 liter Blower (1930) | 565 |
25 | 263 | Erik van Welzen - René van Welzen | Ford T-bird (1956) | 580 |
26 | 256 | Gerard van der Laan - Nieske van der Laan | Jaguar E-type 5.3 V 12 (1973) | 580 |
27 | 258 | Arthur Tjon - Roy van der Geest | Alfa Romeo Giulia Super (1971) | 585 |
28 | 235 | Willem van der Klis - Loes Olieslagers | SAAB 86 de Luxe (1961) | 595 |
29 | 262 | Simon Raedts - Jord Roemer | Lotus Seven (1986) | 605 |
30 | 224 | Philip Scheltens - Rik Ossenkoppele | Alfa Romeo Spider (1967) | 605 |
31 | 201 | Bart Rosman - Tubien Wisse | Bugatti T43 (1930) | 625 |
32 | 222 | Suzanne Loggere - Merlin Melles | Aston Martrin Vantage (2012) | 685 |
33 | 233 | Rutger Baan - Gerard Honkoop | Volvo 122 S Combi (1966) | 695 |
34 | 260 | Tim Reijntjens - Henny Koorn | BMW 1602 (1975) | 705 |
35 | 248 | Diederik Laman Trip - Rob Pieterse | Austin Healey 100 A1 (1956) | 715 |
36 | 252 | Rick Tolboom - Eric Tolboom | Porsche 911 S (2012) | 800 |
37 | 230 | Ingrid Honig - Manon van de Heuvel | Jaguar F-Type (2014) | 845 |
38 | 229 | Carolien Verheijde - Anne-Marie Blomesath | Porsche 968 (1992) | 935 |
39 | 246 | Enna van den Boom-van Lingen - Rick van den Boom | Ford Escort Twin Cam (1968) | 955 |
40 | 208 | Saskia Laurijssen - Sandra Detmers | FN 1600 Super Sport (1929) | 1000 |
41 | 264 | Mike Eggenkamp - Christiaan van den Essenburg | Porsche 911 T (1970) | 1005 |
42 | 259 | Jan-Paul Agema - Dennis Muste | Ferrari 348 TS (1993) | 1040 |
43 | 245 | Henk Wolters - Frans Wolters | BMW 2000 CS (1969) | 1045 |
44 | 212 | Mark Geessink - AartJan Witvliet | Abarth FIAT 1400 Touring (1950) | 1090 |
45 | 219 | Geert-Jan Baan - Peter Haasjes | Mercedes-Benz 190 SL (1963) | 1190 |
46 | 247 | Hasse Dekker - Fons Kurvers | Cadillac Convertible Coupe de Ville S-62 (1959) | 1240 |
47 | 205 | Roger Tilmans - Jacques Jetten | Bentley Le Mans 8 ltr (1932) | 1490 |
48 | 215 | Sjoerd Peereboom - Jeroen Wulfse | MG BGT V8 (1974) | 1645 |
49 | 254 | Eric Traa - Joca Traa-Doorn | MG Midget (1979) | 1745 |
50 | 231 | Rob Buys - Maarten Furst | Audi Quattro (1990) | 1850 |
51 | 237 | Hak van Nes - Marijke Lichtenauer | Simca Aronde P60 deluxe (1959) | 1870 |
52 | 204 | Frederique Kaanen - Joris Kaanen | MG () | 1970 |
53 | 214 | Henk Olij - Ginem Olij | Bentley 3/3.5 liter (1924) | 2000 |
54 | 206 | Berry Peereboom - Willem Jan van den Bichelaer | Bentley Blower (1928) | 2095 |
55 | 213 | Aart van Bochove - Kiyoko van Bochove | Jaguar XK120 OTS alu (1949) | 2155 |
56 | 255 | Eric Baltus - Ho Yan Tang | Ford Fairlane (1964) | 2455 |
57 | 243 | Ton Freitag - Nellie Freitag | MG TF (2008) | 3596 |
DNF | 249 | Jeroen Kasbergen - René Westland | MG B (1979) | DNF |
DNF | 239 | Monique Boerman - Thea van Gelderen | Mercedes-Benz 350 SL (1971) | DNF |
DNF | 242 | Otto Over - Riki Timmermans | Aston Martin DB 7 Vantage Volante (2002) | DNF |
DNF | 261 | Bernard Kats - Robert Huijgen | Mercedes-Benz SL 55 AMG (2002) | DNF |
DNS | 232 | Anouk Kamps - Eveline Steenbergen | Triumph TR 4A (1963) | DNS |
DNS | 228 | Maya Meijer-Bergmans - Ton Meijer | Jaguar E-type (1964) | DNS |