Historie 2015
selecteer een jaar
Editie # 04 2015 | vrijdag 17 april
Expertklasse

In 2015 nog geen Expertklasse
Vrijdag 17 april 2015 vertrokken, evenals in 2014 vanuit de "Havixhorst", 137 equipes voor een prachtige route door Drente. De deelnemers werden gestart door oud-minister van financiën, Gerrit Zalm. Als deelnemer reden ook de oud-ministers van financiën, Jan Kees de Jager en Wouter Bos mee.
Ook de weergoden waren ons dit jaar zeer goed gezind wat de stemming onder de deelnemers verhoogde. Dit jaar werd maar liefst € 60.000,00 opgehaald voor het VUmc Alzheimercentrum.
Sportklasse
Peter van Hoof - Yolanda Zijl
Verslag van Peter Jan Smit.
Wat krijg je als je een goed doel, mooi weer, prachtige bolides, de Havixhorst, Martin Roosenboom, Frans Diepeveen en Jan de Beus in een shaker doet en voorzichtig schudt??? Juist………. Een lekkere, prima verzorgde rally dag!
Het is ergens best bijzonder dat een goede doelen rally na 4 jaar al zo populair is dat deze in december al uitverkocht is met 137 equipes! Ook is het bijzonder dat deze rally – zonder vervelende veilingen tijdens het afsluitende dinerbuffet – maar liefst 60.000 EUR opbrengt. En tot slot is het bijzonder dat ook de echte wedstrijdrijders meedoen in een rally waarvan de moeilijkheidsgraad niet het hoogst is. Daar zitten meerdere redenen achter.
De rally wordt – heel slim – goed geplaatst in de tijd. Voorjaar en een week of 4 voor de grote Tulpenrallye. Daarbij wordt ook nog het reglement van ‘de Tulp’ gehanteerd. We doen dus net alsof het de grote generale voor de Tulp is. Dat werkt kennelijk. Verder hebben de ‘3 mannen’ zo een groot netwerk in het rally wereldje dat dit als de spreekwoordelijke magneet werkt. Wat ook heel handig is dat de rally op vrijdag is. Niemand kan negatief reageren als er geroepen wordt: ‘ga je nu al weer rallyrijden’ en het antwoord luidt: ‘ja maar het is voor het inzamelen van geld voor onderzoek tegen Alzheimer’. Want dan wordt het stil en neemt plaatsvervangende rode schaamte het gezicht van de vrager over. Kortom: de Alzheimer rally hoort er gewoon bij. Ik vind trouwens sowieso dat iedere rallyrijder ieder jaar minimaal 2 ‘goede doelen rally’s’ moet toevoegen aan zijn lijstje maar dat even terzijde…
Dan de rally zelf
144 equipes is best een berg. Toch hebben we tijdens de hele rally nooit het gevoel gehad dat dit aantal in de weg zat. Goed geregeld dus. Martin is volgens mij de bedenker van alle ellende die wij over ons heen krijgen. Daarbij moet hij een moeilijk compromis sluiten. De ervaring leert dat dit type rally’s ook veel nieuwe deelnemers trekken, die de dag hun eerste rally ooit rijden. Het mag niet te moeilijk zijn. Dat is voor de meer ervaren rijders best lastig om de concentratie vast te houden, want je weet uit welk hout Martin is gesneden….. Er zullen enkele – niet te veel – gemene trucs inzitten. Dus er wordt door de ervaren teams toch wat argwanend gereden….. De hele dag bestaat gewoontegetrouw uit 2 delen. In de ochtend waren de grootste valkuilen ingetekende fietsjes en bruggetjes op de voor de hand liggende kortste route en een niet te rijden pijl (niet ophalen want in de Tulp blokkeert zo een pijl!). Verder moeten we bij Martin bij een grensbenadering altijd bedacht zijn op kleine ingetekende rotondes die als keerlusje kunnen dienen en prompt waren gebruikt.
De mooiste was wel tot het eind bewaard: Na de afsluitende stempel een tankstation en dan op het oog een ‘neutrale’ lange pijl naar de finish. De voet had een klein haakje. Even heb je het gevoel dat je iets ziet dat niemand zal zien….. Toch nog een klein ommetje. Bijna euforisch zie je dan RC F hangen. Yes, gevonden! Om vervolgens bij de finish een breed glimmende Martin tegen te komen: had je de F? Ja? Mooi! Want die is fout… De weg was iets verlegd… Volgens mij hadden alle ervaren equipes dit zo een beetje fout. Heel sportief heeft Martin even later de val wel ‘geneutraliseerd’ omdat de niets vermoedende rijders die de val helemaal gemist hadden niet gestraft werden met een foutletter. Jammer want dit was een hele mooie…. Maar liefst 14 equipes stonden zo op ‘0’ in de sportklasse en dat waren er aan het eind van de dag nog 5 die de maagdelijke ‘0’ hadden vastgehouden.
Totaal waren er aan het eind van de dag 14 equipes van de 77 sportklassers die slechts 1 controle hadden gemist. Volgend jaar een expertklasse neerzetten, heren??? Voor het gevoel was de middag wat meer gericht op het overbruggen van wat grotere afstanden in wat vlakker ruimer gebied. Maar eerlijk gezegd krijg je als navigator niet altijd veel mee van de omgeving…. Ook leek de middag wat makkelijker dan de morgen maar schijn bedriegt. Zeker als het makkelijker lijkt wordt het extra oppassen geblazen…
Een paar mooie vallen passeerden de revue. Een prachtig oud weggetje achter de boerenschuur terwijl er al iets kleins voor de boerderij langsliep. Een stuk of twee verlegde wegsituaties en een mooie herconstructie waarbij het (Tulp) reglement over de VOORgenomen route goed ter harte moest worden genomen want anders ging het mis… Ons Waterloo vonden we uiteindelijk in het niet opmerken van een kortere route – mooi verstopt onder en dikke rode doorgaande weg en de rasterlijnen – waardoor wij met 1 gemiste RC uiteindelijk 8ste werden. En traditiegetrouw stopt een goede doelen rally op tijd waardoor er lekker geborreld kon worden in een mooie voorjaarszon op een toplocatie. Alle ‘pre wars’ – ook een voordeel van een goede doelen rally: veel bijzondere auto’s! - mogen op het gras voor de Havixhorst staan wat de feestvreugde van iedere autoliefhebber verhoogd.
Met 60.000 EUR op zak – althans zo voelde het – gingen wij zeer tevreden naar huis. Mooie dag, dank alle vrijwilligers! En – zeker als er een expert klasse wordt geïntroduceerd – zijn wij er volgend jaar weer bij.
Peter Jan Smit
Equipe # 27: Edwin Wiegerinck - Peter Jan Smit
Pos | St# | Equipe | Auto | Totaal |
SPORTKLASSE | ||||
1 | 7 | Peter van Hoof - Yolanda Zijl | MG MGB GT, 1968 | 0 |
2 | 29 | Ad van der Werf - Jaap Jongman | Porsche 911, 1974 | 1 |
3 | 36 | Hanja Jonker - Paul Hooiveld | MG A, 1960 | 3 |
4 | 19 | Wytze van Leuveren - Maurits Verhoeff | Porsche Boxster, 2009 | 6 |
5 | 74 | René van der Borch tot Verwolde - Jacques Limpens | Porsche 911, 1970 | 8 |
6 | 35 | Eric Hesp - Truus Bakker | Datsun 240 Z, 1973 | 100 |
7 | 14 | Lieke Goldschmidt - Nicole Oosterink | DAF 55 Marathon, 1968 | 103 |
8 | 27 | Edwin Wiegerinck - Peter Jan Smit | Alfa Romeo Sprint GT, 1975 | 103 |
9 | 10 | Wim Broens - Thijs de Beus | Jaguar XK 140 OTS, 1955 | 105 |
10 | 1 | Peter Dutman - Gijsbert van Rooijen | Alfa Romeo 1750 GTV, 1968 | 107 |
11 | 20 | Henk Hoogeveen - Gerbrand Loman | Alfa Romeo Giulia, 1971 | 107 |
12 | 41 | Robert Koomen - Rutger ter Borg | FIAT 125 Special, 1970 | 109 |
13 | 22 | Frans de Zoete - Erik Bruêns | MG C GT, 1969 | 109 |
14 | 15 | Leendert de Haan - Inez van de Poll | FIAT 124 Spider, 1968 | 109 |
15 | 33 | Han Machielsen - Henri van der Lugt | Volvo Amazon 131, 1967 | 201 |
16 | 11 | René Bender - Koen Bender | Alfa Romeo GT 1300 Junior, 1969 | 206 |
17 | 42 | Coert Kleijwegt - Robert Weitmann | Volvo 122 S, 1966 | 207 |
18 | 81 | Onno den Boer - Rob van den Camp | Bentley 4 1/4 liter DHC, 1936 | 207 |
19 | 44 | Jetze Visser - Paul Mol | Austin Healey 3000 Mk IIA, 1962 | 207 |
20 | 60 | Hans Bresser - Mike Kastrop | Porsche 356, 1965 | 208 |
21 | 34 | Wil Legerstee - Jan Legerstee | MG B, 1963 | 302 |
22 | 9 | Paul Tutein Nolthenius - Taco van der Mast | Lancia Flavia 2000 Coupé, 1970 | 303 |
23 | 21 | Aad Lourens - Pieter den Boef | Aston Martin Virage, 1993 | 306 |
24 | 48 | Lex Nederveen - Peter Spruijt | Mercedes-Benz 350 SL, 1971 | 306 |
25 | 13 | Bau Winkel - Erik Stegeman | FIAT 1100 103E, 1957 | 307 |
26 | 2 | Fred Brom - Andrew Brom | Alfa Romeo 1900 C Sprint Coupé, 1952 | 307 |
27 | 77 | Abe van den Brink - Auke van den Brink | Audi 200 turbo, 1986 | 308 |
28 | 3 | Rob Buijs - Peter Hulshof | Mercedes-Benz 280SL, 1970 | 308 |
29 | 25 | Kees van Loon - Maarten Kalk | Porsche 911 S, 1969 | 406 |
30 | 12 | Carina Leijnse - Steven Leijnse | Porsche 356 A, 1959 | 505 |
31 | 38 | Kees Hoogendoorn - Cor Verbrugge | Alfa Romeo 1300 GTA, 1968 | 507 |
32 | 17 | Ruud Wesselink - Miriam Wesselink | Daimler DS 420 limousine, 1987 | 606 |
33 | 76 | Jan Willem van Es - Cornelie de Boer | Triumph TR3B, 1962 | 606 |
34 | 32 | Frank Schaap - Ben Vermeer | Alfa Romeo 2000 GTV, 1971 | 607 |
35 | 73 | Joep Coopmans - Baptiest Coopmans | Porsche 997 | 608 |
36 | 8 | Irene Blauwkuip - Marielle Vehmeyer | Alfa Romeo Giulia 1600 super, 1967 | 608 |
37 | 6 | Marlise Koel - Nico Koel | Alfa Romeo Giulia Super, 1969 | 609 |
38 | 58 | Robert van der Meijden - Jeroen Sertons | Mercedes-Benz 300 SE, 1963 | 613 |
39 | 64 | Martijn Levert - Inés Plasmans-Levert | Triumph TR5, 1968 | 705 |
40 | 40 | Martin Stolze - Richard Hoogendoorn | Porsche 911 Targa, 1976 | 707 |
41 | 84 | Michiel Hehenkamp - Ron Nakken | Bentley 4.5L VDP, 1928 | 707 |
42 | 37 | Kees-Jan Honig - Ivo Westera | Ford Mustang, 1966 | 716 |
43 | 4 | Jeff Senden - Carla Hoogweg | Lancia Aurelia B 20, 1957 | 806 |
44 | 45 | Ed Bijster - Joost Bijster | BMW 1600-2, 1967 | 807 |
45 | 46 | Sander Boerboom - Stefan Sennema | Alfa Romeo 1750 GTV, 1970 | 809 |
46 | 57 | Loek Pijnappel - Rob de Jong | Peugeot 504 Coupé, 1970 | 845 |
47 | 18 | Dammy Evertse - Rob Versteegh | Alfa Romeo GT 1300 Junior, 1972 | 902 |
48 | 63 | Henno Cysouw - Eric de Ruijsscher | Volvo 131, 1967 | 903 |
49 | 59 | Jan de Bakker - Cor de Bakker | Porsche 356 SC, 1964 | 909 |
50 | 49 | Hugo Meulenberg - Jasper Brouwers | Alfa Romeo Giulia 1300 Super, 1971 | 910 |
51 | 5 | Boy Houtman - Simon Suesan | Alfa Romeo 1900 C, 1954 | 910 |
52 | 62 | Peter Roeterdink - Rudi ter Riet | Triumph TR8, 1980 | 1004 |
53 | 53 | Carl Smink - Margie Mulder | Alfa Romeo 1300 GT Junior, 1968 | 1011 |
54 | 16 | Piet Mulder - Ton Roks | Alfa Romeo Spider, 1974 | 1011 |
55 | 52 | Robbert Jan Rutgers - Heleen van Dijk | Citroën DS 21 ie, 1972 | 1014 |
56 | 23 | Lucienne van Houwelingen - Bert van Houwelingen | Alfa Romeo 1300 GT Junior, 1969 | 1106 |
57 | 79 | Martin Aaldering - José Aaldering | Alvis Speed 25 Special, 1937 | 1108 |
58 | 28 | Rob Klaarenbeek - Ronald Batenburg | VW-Porsche 914, 1971 | 1109 |
59 | 70 | Peter Groen - Roel Schuurman | Mercedes-Benz 230 SL, 1966 | 1110 |
60 | 54 | Hans Bakkers - Frans van Schayk | Porsche 911S, 1968 | 1206 |
61 | 43 | Nico Dijkstra - Roel Bos | Porsche 356A Speedster, 1959 | 1215 |
62 | 50 | Nico van Dord - Gerard van Stijn | BMW 2002 tii, 1971 | 1304 |
63 | 47 | Hans Eschauzier - Elske Eschauzier | Peugeot 504 Coupé, 1971 | 1305 |
64 | 83 | Vera de Jong - Herman de Jong | Bentley Derby Tourer, 1935 | 1306 |
65 | 67 | Johan Kuiper - Marc Kooijman | Porsche 356 | 1306 |
66 | 30 | Peter Jan van de Velde - Jos van de Velde | Maserati 3200 GT, 2000 | 1406 |
67 | 26 | Floor Brunet de Rochebrune - Margit Brunet de Rochebrune | Volvo Amazon, 1964 | 1410 |
68 | 51 | Ton Schoemaker - Jeroen Tobé | Alfa Romeo Giulia, 1971 | 1508 |
69 | 72 | Han Brouwers - Pieter Jan van Zanten | FIAT 2300S Ghia Abarth Coupe, 1964 | 1511 |
70 | 66 | Louisa van Beuningen - Rimmert Sluiter | Mercedes-Benz 280SL, 1969 | 1514 |
71 | 39 | Max de Jong - Jourdain Martens | Jaguar E-Type Serie 3, 1971 | 1521 |
72 | 75 | Hans Versnel - Marijke Versnel | Porsche 912 | 1620 |
73 | 61 | Niels Jongste - Rik Aalders | Porsche 911 T Targa, 1971 | 1809 |
74 | 65 | Rick Wevers - Mark Fisser | Citroën DS 23 i.e., 1972 | 2008 |
75 | 68 | Olof van Joolen - Jerome Wassenaar | Mazda 1800, 1970 | 2126 |
76 | 82 | Ruud Muller sr - Ruud Muller jr | Riley Big Four Special, 1936 | 2967 |
77 | 80 | Wilhelm Maats - Robert Nijhuis | Mercedes-Benz 320A, 1938 | 4850 |
DNF | 69 | Tonny van Leeuwen - E. Ouderman | Mercedes-Benz 220 SE, 1962 | |
DNF | 31 | Rob Buys - Theo Huijbreghts | Audi Quattro, 1989 | |
DNF | 78 | Ferdinand Grapperhaus - Jan van Vlijmen | Mercedes-Benz Sedan SE, 1969 | |
TOERKLASSE | ||||
1 | 117 | Niels Prins - Evelien Lemstra | Jaguar F-type Coupé, 2015 | 203 |
2 | 141 | René Vuijk - Steven Haasnoot | Mercedes-Benz 450 SL, 1978 | 204 |
3 | 148 | Paul Jares - Frank Jares | Datsun 140Y, 1980 | 205 |
4 | 121 | Anja Coopmans - Milou Dijkhuizen | Porsche 912, 1968 | 213 |
5 | 137 | Erik van der Kwast - Tessa Pootjes | Volvo PV544, 1965 | 228 |
6 | 114 | Karel van der Flier - Wiesje van der Flier | BMW Z3, 1999 | 230 |
7 | 157 | Robert Jan van Egmond - Steije Renes | Lancia Flavia Vignale 1.8, 1966 | 232 |
8 | 106 | Jaap van den Bos - Tom Deschan | Bentley 4.5 liter Blower, 1930 | 232 |
9 | 139 | Jeroen Kasbergen - Koen Struijk | MG A, 1960 | 241 |
10 | 128 | Han van Beek - Jan Kreijkes | Triumph TR4, 1962 | 254 |
11 | 138 | Peter Valk - Erica Valk | Mercedes-Benz 280 SL | 255 |
12 | 153 | David Walinga - Bauke Dijkstra | Mazda MX-5, 1991 | 305 |
13 | 120 | Mark Geessink - Aart Jan Witvliet | Porsche 356 Cabrio, 1959 | 314 |
14 | 150 | Willemien de Lang-Brinkman - Ron de Lang | Saab 93 Cabrio Aero, 2000 | 326 |
15 | 133 | Jan Willem Bom - Fokko Speelman | Jaguar Mk 1, 1959 | 331 |
16 | 146 | Niek Slegt - Marieke van der Kwast | Volvo P1800 E, 1970 | 341 |
17 | 160 | Laura van Dulken - Annemaja Duis | Mini Cooper, 1992 | 346 |
18 | 136 | Ronald Bosma - Rowenda Bosma | Aston Martin V8 Vantage, 2007 | 357 |
19 | 123 | Rutger Baan - Geert Jan Baan | Mercedes-Benz 190 SL | 403 |
20 | 130 | Annelie Barkhage - Jarieke Heemskerk | Volkswagen Beetle, 1998 | 404 |
21 | 101 | Josine van Dorth tot Medler - Laurine van Kampen | Bugatti T43 Grand Sport, 1929 | 409 |
22 | 116 | Dirk de Leijer - Marco Alewijnse | Porsche 997 Carrera S, 2010 | 410 |
23 | 156 | Thomas Wintermans - Emilio Fontana | Alfa Romeo 2000 GTV, 1972 | 429 |
24 | 109 | Wim van Kleef, jr - Philip Scheltens | Rolls Royce Corniche, 1967 | 429 |
25 | 159 | Ingrid Klouwens - John van Kralingen | Porsche 911 L, 1968 | 430 |
26 | 155 | Theo Dusseldorp - Leen Vermeulen | Porsche 356C, 1964 | 430 |
27 | 104 | Marco Harskamp - Jeroen Beijer | Jaguar SS 100, 1932 | 437 |
28 | 125 | Rogier Faber - Fokko Faber | Peugeot 404, 1972 | 445 |
29 | 131 | Rick van den Boom - Enna van den Boom-van Lingen | Ford Escort Twin Cam MK1, 1968 | 453 |
30 | 144 | Arthur Tjon - Roy van der Geest | Porsche 911 RSR, 1973 | 454 |
31 | 105 | Kees Jansen - Kathleen Tucker | Bugatti 57 Atalante, 1936 | 495 |
32 | 112 | Sander Buis - Jeroen van der Boom | Porsche 911 Targa 2.7, 1974 | 504 |
33 | 140 | Arnout van den Berk - Suzanne Band | Porsche 911 Targa, 1972 | 507 |
34 | 127 | Judith van Kranenburg - Sylvia Voogt | Ford Anglia 105E, 1962 | 516 |
35 | 143 | Jan Willem Schenk - Levent Turkmen | Jaguar Mk2, 1965 | 530 |
36 | 161 | Betty Johanns - Paul Zijlstra | Alfa Romeo Giulia Super Lusso, 1979 | 534 |
37 | 115 | Henk van der Kwast - Selina Prins | Mercedes-Benz 230 SL | 546 |
38 | 122 | Ingrid Honig - Manon van de Heuvel | Jaguar XK, 2006 | 560 |
39 | 142 | Elise Tenhagen-Kleinsman - Mels Put | MG Midget Mk III, 1972 | 574 |
40 | 126 | Paul Baan - Mark Jansen | Mercedes-Benz 300 CE | 605 |
41 | 147 | Gerard van der Laan - Nieske van der Laan | Jaguar E-type Series III, 1973 | 628 |
42 | 108 | Jan Kees de Jager - Wouter Bos | Porsche 356, 1962 | 632 |
43 | 129 | Jeroen Kreeft - Jan van den Top | Porsche 914, 1970 | 633 |
44 | 111 | Frank Swinkels - Simone Swinkels | Porsche 911, 1969 | 664 |
45 | 145 | Remt Melles - Merlin Melles | Ferrari FF, 2012 | 667 |
46 | 103 | Berry Peereboom - Philippe Laval | Bentley 4,4 liter compressor, 1928 | 672 |
47 | 134 | Saskia van Basten Batenburg - Dries van de Beek | Mercedes-Benz 350 CDI, 2009 | 673 |
48 | 132 | Kristine ten Doesschate - Barend ten Doesschate | Alfa Romeo 1750 GTV, 1969 | 678 |
49 | 119 | Paul van der Sman - Pieter van der Sman | Riley RMF, 1953 | 764 |
50 | 113 | Erik Wiechers - Roos Wiechers | Porsche 911 Targa, 1991 | 769 |
51 | 102 | Bart Rosman - Tubien Wisse | Bugatti T43, 1930 | 809 |
52 | 135 | Eddy Boots - Peter Copier | Alfa Romeo Spider 939, 2007 | 840 |
53 | 151 | Frits Hendriks - Bart Haans | Porsche 911 Cabriolet, 1992 | 883 |
54 | 118 | Peter Leers - Maria Leers | Jaguar E-type SIII V12 Coupé, 1971 | 995 |
DNF | 149 | Bas Verhoeven - Diny Verhoeven | Chevrolet Corvette, 1978 | |
DNF | 154 | Natalie Delzenne - Patricia Kerckhoff | SAAB 96, 1973 | |
DNF | 110 | Maya Meijer-Bergmans - Ton Meijer | Jaguar E-type, 1964 |